Inloggning för Viessmann-partners

Fråga om rådgivning nu
Privat Branschproffs

FAQ - de vanligaste frågorna om uppvärmning

Fråga en expert om råd
Foto: © Polarpx / Shutterstock.com

Hur ofta behöver värmesystemet servas? Tar Viessmann hand om underhållet av värmesystemet? Vad ska du göra om du får ett felmeddelande? Här hittar du svar och användbar information på de vanligaste frågorna om ditt värmesystem och uppvärmning i allmänhet.

1. Temperaturer

En behaglig temperatur är något som är mycket individuellt - vissa människor behöver det lite varmare, medan andra mår bättre av svalare temperaturer. Det finns dock vissa riktvärden för den optimala rumstemperaturen för orientering. Dessa är följande för olika delar av bostaden:

  • 20 till 22 grader Celsius i vardagsrummet
  • 16 till 18 grader Celsius i sovrummet
  • 18 grader Celsius i hall och kök
  • 22 grader Celsius i barnens rum
  • 23 till 24 grader Celsius i badrummet

Det finns ingen allmänt giltig idealisk framledningstemperatur. Den ideala framledningstemperaturen beror på många faktorer, t.ex. byggnadens och värmesystemets energitillstånd, typ och storlek på värmeytorna och vilken typ av värmesystem som installerats. Framledningstemperaturen bör därför vara anpassad till huset och invånarnas uppvärmningsbeteende. Alltför höga framledningstemperaturer orsakar nämligen höga uppvärmningskostnader. Om framledningstemperaturen är för låg kommer det att vara obehagligt kallt i huset. Det bästa är att rådfråga en Viessmann-partner, som inte bara kan fastställa de korrekta värdena för hydronisk balansering, utan också kan hjälpa dig att ställa in den optimala framledningstemperaturen.

2. Underhåll och reparationer

Regelbundet underhåll och därmed rätt skötsel bidrar inte bara till att bevara värmesystemets funktions- och driftsäkerhet, utan även dess värde. Brännare, panna och styrenhet bör inspekteras en gång per år. Regelbunden kontroll och underhåll förlänger värmesystemets livslängd och garanterar en säker och effektiv drift. Detta innebär att den energi som används används så effektivt som möjligt och så rent som möjligt. Detta bidrar till att skydda miljön och spara uppvärmningskostnader.

Ett värmesystem går på full belastning under tre till fem månader per år. Därför bör underhåll av värmesystemet utföras regelbundet. På så sätt kan du vara säker på att den fungerar som den ska under lång tid. Det finns dock inga rättsliga bestämmelser i detta avseende. I praktiken har en cykel på tolv månader blivit etablerad praxis för de flesta typer av värmesystem. En årlig inspektion rekommenderas därför. Dessutom kan du också ingå ett underhållsavtal. På så sätt behöver du aldrig oroa dig för att få ditt värmesystem servat.

Hydraulisk balansering bör utföras om värmefördelningen i bostaden är mycket ojämn. Utan injustering kommer vissa radiatorer att förbli helt kalla, medan andra blir alldeles för varma. Hydraulisk balansering rekommenderas också när enskilda värmekomponenter har bytts ut eller moderniseringsåtgärder har genomförts. Energibehovet i en bostad förändras när modernisering genomförs. 

Injustering av vattenburen värme bör inte utföras som en försiktighetsåtgärd, utan endast om det finns ett behov - dvs. om värmen fördelas mycket ojämnt i bostaden och vissa rum förblir kalla. Därför gäller följande: Flödesbalansering bör endast utföras en gång. Den behöver bara utföras igen om något har förändrats i själva värmesystemet, t.ex. utbyte av enskilda komponenter. Upprepad injustering är också tillrådligt vid moderniseringsprojekt. Detta beror på att energieffektiv modernisering alltid resulterar i en förändring av energibehovet. Systemet kan anpassas till förändringarna med hjälp av hydraulisk justering.

Det är inte tillrådligt att själv utföra justering av vattenburna system, eftersom det handlar om att optimera värmesystemet så exakt som möjligt, vilket kräver många olika beräkningar. Kalkyrer som tillhandahålls kostnadsfritt ger endast riktvärden och bör endast användas som vägledning. De ersätter inte en hydraulisk justering som utförs av en värmeentreprenör.

En kontroll av värmesystemet fastställer optimerings- och besparingspotentialen hos ett värmesystem. För att göra detta undersöker en värmeentreprenör värmesystemet noggrant och upptäcker svaga punkter som minskar energieffektiviteten. Resultatet är en kvalitativ energibedömning av värmesystemet i form av en rapport. När en kontroll av värmesystemet måste utföras är inte föreskrivet i lag. Det finns inte heller något behov av att utföra kontroller med jämna mellanrum. Det handlar snarare om var det finns utrymme för förbättringar. I bästa fall bör du låta kontrollera ditt värmesystem på sommaren eller hösten. Då finns det tillräckligt med tid för att genomföra nödvändiga åtgärder innan nästa uppvärmningsperiod börjar.

Om det finns luft i ett slutet värmesystem är det svårt att fördela värmen och radiatorerna blir bara varma på ena sidan. På samma sätt är det inte ovanligt att höra ljud som knackningar eller visslingar när du sätter på värmen. Om så är fallet bör radiatorn luftas. Detta gör att överskottsluften kan komma ut ur systemet.

3. Fel och skador

Vid skador på värmesystemet till följd av åska eller blixtnedslag måste alla strömförande komponenter i tveksamma fall bytas ut. En expert måste genomföra en bedömning. Varken Viessmann själv eller värmeleverantören kan agera som expert. Vilka kostnader som täcks beror på vilket försäkringsavtal du har. Beroende på det aktuella fallet kan avtalet vara en innehålls-, byggnads- eller naturriskförsäkring.

Viessmanns styr- och reglerteknik uppfyller kraven och standarderna för störningsimmunitet. Dessutom kan det vara lämpligt att använda åskledare eller åskströmavledare. De enskilda enheterna är också utrustade med finskydd. Därmed avleds störningsfaktorerna direkt via en skyddsjordledare.

Åskväder kan också orsaka vattenskador och särskild försiktighet krävs kring värmesystemets elektronik. Under vissa omständigheter kan dessa skador till och med leda till brand. Därför rekommenderas att alla skadade komponenter byts ut. En bedömning av skadan och om kostnaderna kommer att täckas måste klargöras av en expert. Viessmann och dess handelspartner kan inte agera som experter. Du måste konsultera ditt försäkringsbolag.

Viessmann erbjuder en databassökning för bruksanvisningar för att hjälpa dig med detta. För att använda denna funktion behöver du antingen serienumret, som du hittar på typskylten på värmesystemet, eller produktnamnet inklusive det ungefärliga inköpsdatumet. Om inget av detta fungerar har du fortfarande möjlighet att begära bruksanvisningen online.

Du hittar serienumret på själva enheten. Där finns en streckkodsmärkning med ett 16-siffrigt nummer. Om du inte kan hitta denna etikett kan du också fråga din Viessmann värmeentreprenör. Tillverkningsåret hittar du på pannans typskylt eller i rapporten från rökgaskontrollanten. Om du vill veta hur gammalt ditt värmesystem från Viessmann är, kan det 16-siffriga numret hjälpa dig - titta bara på den åttonde siffran.

Om du ständigt måste lufta värmesystemet kan det bero på att systemtrycket är för lågt. På manometern kan du avläsa vattentrycket i värmesystemet. Det gröna området på manometern är det optimala vattentrycket. Om vattentrycket är för lågt kan du behöva fylla på vatten.

Dessutom kan expansionskärlet vara defekt, vilket innebär att det uppstår ett undertryck och att luft hela tiden sugs in i systemet. I båda fallen är det bäst att konsultera en installatör.

Vår guide förklarar i detalj hur du hittar rätt värmeentreprenör.

Det kan hända att det är fel på brännaren på din panna. Felkoderna kan variera beroende på modell. Orsakerna till felen är likaså varierande. Information om vad som ska göras i enskilda fall finns i bruksanvisningen. Vi har sammanställt några allmänna tips för dig när det gäller fel.

4. Funktion och teknik

Viessmann arbetar med värmeentreprenörer som tillhandahåller service för alla aspekter av värmesystem. Detta säkerställer att värmeentreprenörer på plats är bekanta med lokala särdrag.

Ett värmesystem bör köras i sommarläge under årets varmare månader. Det är både effektivt och säkerställer tappvarmvattenuppvärmningen, om din panna ger både värme och tappvarmvatten. Med moderna modeller kan du också ställa in rums- och utetemperatur. På så sätt säkerställer du att systemet startar under svalare dagar på våren eller sommaren, men inte varje sval morgon.

Det finns ett antal anledningar till att en systemägare kan behöva fylla på vatten i ett Viessmann värmesystem. Ett för lågt värmevattentryck kan vara en indikation på detta. Andra tecken kan vara att radiatorerna förblir kalla eller irriterande ljud som kan orsakas av instängda luftbubblor.

Det finns några saker att tänka på när det gäller korrekt påfyllning av ett värmesystem. Förutom anvisningarna i bruksanvisningen ska du vara särskilt uppmärksam på vattenkvaliteten. Uppvärmningsvattnet ska uppfylla kraven i dricksvattenförordningen för att undvika skador på anläggningen på grund av föroreningar och avlagringar.

Följande steg måste följas:

  1. Anslut värmesystemet till vattennätet med en lämplig slang. Den speciella påfyllningsventilen på Viessmann värmesystem säkerställer att inget värmevatten kan flöda in i DHW-nätet.
  2. Se till att slangen är fylld till överflödet för att förhindra att för mycket luft kommer in i systemet.
  3. Ventilerna på armaturen och på vattenintaget måste vara helt öppna.
  4. Värmevattnet måste fyllas på tills systemtrycket stiger till ca 1,5 bar.
  5. Stäng ventilerna igen och avlufta radiatorerna.

Om du är osäker, kontakta en av våra Viessmann-handelspartner.

Det är lämpligt att byta ut en värmepanna senast efter 15 till 20 år. Föråldrad värmeteknik förbrukar nämligen relativt mycket energi, särskilt om det rör sig om gas- eller oljevärmesystem utan kondenseringsteknik. Nya modeller ökar effektiviteten, minskar bränsleförbrukningen och sänker uppvärmningskostnaderna. Modernisering kan ge ökad säkerhet.

Värmeentreprenören som installerar värmesystemet kommer att visa dig hur värmesystemet fungerar efter att arbetet har slutförts. Förutom att visa hur anläggningen fungerar ger han dig också instruktioner om vad du ska göra vid felmeddelanden eller vad du ska tänka på när du ställer in värmekurvan.