Inloggning för Viessmann-partners

Fråga om rådgivning nu
Privat Branschproffs

Vad ska man göra om man får ett felmeddelande?

Fråga en expert om råd
Bild: © stoatphoto / Shutterstock.com

Viessmanns produkter gör sitt jobb nästan obemärkt. Man märker först av det när fel uppstår och rummen blir kalla. Om ett fel uppstår i en Viessmann-produkt visas ett felmeddelande. I det följande förklarar vi hur man bäst går tillväga i sådana fall och vad man måste göra.

Vad ska du göra om du får ett felmeddelande?

I princip: Om något är fel med din Viessmann-enhet är det ett fel i värmesystemet. Detta kan vara ett fel eller en störning. I vilket fall som helst bör det inte ignoreras. I värsta fall kan det få allvarliga och kostsamma konsekvenser. Därför är det ännu viktigare att ta itu med vissa punkter när din Viessmann-produkt indikerar ett fel.

Hur visas felmeddelandet?

Det finns inget generellt svar på den här frågan. Det beror på att Viessmann-produkterna visar felmeddelande på olika sätt. Produktspecifik information finns alltid i bruksanvisningen. Du kan enkelt och säkert ladda ner dessa som PDF-filer via vår databas ViBooks.

Svara på lämpligt sätt på ett felmeddelande

Grundregeln är att hålla sig lugn. Om ett fel visas, läs först bruksanvisningen för ditt värmesystem. Där hittar du detaljerade anvisningar om hur du ska gå vidare. I de flesta fall kan du få fram den specifika felkoden. Skriv gärna upp den. Det är viktigt för installatören som du bör kontakta i händelse av ett fel på din Viessmann-produkt. Det är också bra att ha serienumret till hands. Du hittar det t.ex. på produkten. I vår guide förklaras i detalj hur du hittar rätt installatör.

Ju mer information du har till hands, desto lättare är det för en av våra partners att hjälpa dig.

Steg-för-steg-guide

Om ditt Viessmann-värmesystem indikerar ett fel följer du bara stegen nedan:

  1. Sök upp typen av fel.
  2. Notera felkoden och serienumret.
  3. Meddela installatören.

Reparation av din Viessmann-produkt

När du har antecknat all viktig information ska du ge den vidare till installatören. Om du ännu inte har hittat någon lämplig installatör i ditt område för reparationer och underhåll kan du helt enkelt söka efter en med hjälp av vårt sökverktyg för lokala installatörer.

Felaktiga reparationer som utförs av ägaren kan ibland leda till allvarliga materiella skador. Därför får endast kvalificerade och auktoriserade experter åtgärda ett fel på Viessmanns produkter. På så sätt säkerställs också att originalkomponenter används och att systemet fungerar smidigt även i framtiden.

Kontakta installatören direkt med ViCare-appen

Viessmann ViCare-appen garanterar större säkerhet och bekvämlighet - även vid ett felmeddelande. Ett trafikljussystem visar om dina Viessmann-produkter fungerar som de ska eller inte. När det är grönt är allting okej. När det är gult är det fortfarande en service som väntar på att utföras. Rött indikerar ett fel eller en störning i värmesystemet. I detta fall visas också ett felmeddelande. Om ett fel uppstår kan, om du vill, installatören meddelas automatiskt, vilket är ett stort plus med appen. Villkoret är dock att du har beviljat ett servicetillstånd åt installatören. Detta görs enkelt med bara två klick. Installatören kan sedan se systemdata och reagera omedelbart om det uppstår ett fel i Viessmanns-produkterna.

De flesta Viessmann gas- och oljeuppvärmningssystem som installerats sedan 2004, liksom värmepumpar från 2010 kan kontrolleras billigt, enkelt och snabbt med ViCare.